Blog literacki, portal erotyczny - seks i humor nie z tej ziemi
Tablice
1. Czym są tablice
Tablice są jakby zbiorem zmiennych posegregowanych w jedną całość. Można je porównaćcdo półki na której stoją książki
z dannej tematyki. Wykorzystywanie tablic jest o tyle wygodne, że w przypadku jeżeli nie znamy liczby zmiennych , które
mogą zostać wykorzystane możemy użyć np. tablicy z utworzonymi 1000 warości. Zamiast tworzyć zmienne np. tak: zmienna1, zmienna2, zmienna3...
możemy stworzyć tablice, a później do poszczególnych elementów odwoływać się np. w następujący sposób: Tablica[2]; Zresztą o tym w dalszej części tej lekcji.
2. Ich deklarowanie
W Turbo Pascaalu, tak jak w większości języków kompilowanych przed wykorzystaniem tablicy
trzeba ją zadeklarować, tzn. określić jaki zakres będzie posiadała tablica. Do deklarowania tabicy
służy słowo kluczowe array dalej wsawiamy słówko of, a za nim rodzaj danych jakie będą zapisywane do tablicy.
A oto przykładowa deklaracja tablicy:
var
Nazwa_tablicy : array[1..1000] of Integer;
Istnieje także możliwość stworzenia tablicy dwuwymiarowej. Tworzy się ją w następujący sposób:
Tablica2D : array[1..10] of array[1..1000] of Integer;
3. Zapisywanie oraz pobieranie danych z tablic
Do zapisywania oraz pobrania danych z tablicy służy tak zwany index tablicy, podaje się go w nawiasie kwadratowym.
Oto przykładowe zapisanie jakiś ddanych do tablicy:
Nazwa_tablicy[1] := 185;
A oto pobranie elementu:
writeln(Nazwa_tablicy[1]);