Blog literacki, portal erotyczny - seks i humor nie z tej ziemi


Instytut Informatyki, Politechnika lska, Gliwice
Laboratorium Sieci Rozlegych
WWW-HTML
opracowaa:mgr in. Joanna Otremba, stycze 1996
poprawki: mgr. in. Jarosaw Flak, luty 1997


1. Tworzenie prostych dokumentw HTML
Dokumenty HTML mog by tworzone przy pomocy prostych edytorw tekstu. S
to teksty ASCII. Do formatowania tekstu wykorzystywane s tagi w postaci:
tekst
tekst


1.1 Najprostszy dokument HTML
Tytu dokumentu

Pierwszy, duy nagwek



Pierwszy paragraf.


Kolejne paragrafy
oddzielone s woln lini.



Uwaga: Tagi mona pisa rwnie maymi literami.

1.2 Tytu dokumentu
Tytu dokumentu pojawia si jako tytu okienka i moe by taki sam jak
pierwszy nagwek. Ograniczaj go tagi ...

1.3 Nagwki
HTML dopuszcza 6 poziomw nagwkw. Rni si one wielkoci czcionki
(pierwszy najwikszy) i mog by wykorzystywane np.: do przedstawiania tytuw
rozdziaw.
tekst nagwka, gdzie x=1..6.

1.4 Akapity
We wszystkich edytorach wcinicie klawisza powoduje przejcie do
nowej linii. Natomiast jzyk HTML ignoruje ten znak. Aby przej do nastpnego
akapitu, naley uy tagu

(jak w pierwszym przykadzie), ktry zazwyczaj wstawia
dodatkowo pusty wiersz.
Do oddzielenia akapitw mona rwnie uy tagu
, ktry powoduje
przejcie do nastpnej linii.
Tag


powoduje wstawienie poziomej linii.
suy do centrowania tekstu (rwnie tablic).
powoduje migotanie tekstu.

1.5 czenie dokumentw
Poczenia midzy dokumentami s gwn zalet HTML. We wasnym dokumencie
mona zamieci poczenie do innego dokumentu. W ten sposb przedstawi mona
np.: duszy tekst podzieli na rozdziay.
Tekst, ktry prowadzi do innego dokumentu jest podwietlony lub zaznaczony innym
kolorem.
Poczenie ma zazwyczaj nastpujc posta:
tekst,
przy czym dokument moe znajdowa si w biecej kartotece:
tekst,
bd w dowolnej innej:
tekst.
W podanym przykadzie uyte zostao poczenie wzgldne. Wykorzystuje si je dla
dokumentw stanowicych logiczn cao (np. rozdziay podrcznika).
W przeciwnym przypadku mona stosowa poczenia bezwzgldne tzn. uwzgldniajce
peny adres dokumentu:

tekst
.

1.6 URL - Uniform Resource Locator
URL wykorzystywane s w WWW do okrelania adresu rnego typu dokumentw.
Struktura URL:
typ_rda://host.domena[:port]/cieka/nazwa_zbioru,
gdzie
rdo:
http - zbir na serwerze WWW
gopher - zbir na serwerze gopher'owym
WAIS - zbir na serwerze WAIS
news - grupa dyskusyjna
telnet - poczenie telnetowe
ftp - poczenie ftp

1.7 Odnoniki
Odnoniki pozwalaj na poczenie z konkretnym miejscem dokumentu i maj posta:
tekst1 - miejsce, do ktrego bdziemy si
odwoywa,
tekst2 lub
tekst2 - poczenie do odnonika.
Po "klikniciu" na "tekst2" przeniesiemy si do "tekstu1".


2. Listy

2.1 Listy nienumerowane
HTML:

  • Europa
  • Azja

Wygld:
Europa
Azja

2.2 Listy numerowane
HTML:

  1. Europa
  2. Azja

Wygld:
1. Europa
2. Azja

2.3 Definicje
HTML:

WWW
World Wide Web
HTML
HyperText Markup Language

Wygld:
WWW
World Wide Web
HTML
HyperText Markup Language


3. Formatowanie dokumentu
Nie zawsze podane jest, aby przegldarka formatowaa dokument, czy jego
cz. Tak jest w przypadku tekstw programw, czy innych tego typu tekstw.
tekst
- "tekst" zosta ju sformatowany i ma by wywietlony bez zmian.
Dozwolone jest uycie niektrych tagw.
tekst - podobnie jak PRE, z tym, e nie s rozpoznawane adne tagi.
tekst
- wskazuje, e "tekst" zosta zaczerpnity z
innego rda

3.1. Wprowadzenie kolorw i ta
BACKGROUND=rysunek, jako to pojawi sie dany rysunek
BGCOLOR="#rrggbb" kolor ta hex.(due litery)
TEXT="#rrggbb" kolor tekstu
LINK="#rrggbb" kolor linku, w ktorym si nie byo
VLINK="#rrggbb" kolor linku, w ktorym si byo
ALINK="#rrggbb"> kolor linku do ktrego si wchodzi


4. Formatowanie znakw
Formatowanie to pozwala na wyrnienie fragmentw tekstu. Dopuszczalne jest
stosowanie stylw logicznych, bd fizycznych. Te pierwsze s definiowane przez
przegldark uytkownika, drugie s z gry okrelone. Natomiat ich wygld moe by
ten sam, np.: tekst i tekst spowoduj zwykle wywietlenie
tekstu wytuszczonego. Wynik jest ten sam. Jeli jednak uytkownik zechce mie ten
tekst wywietlany na czerwono, przy stylu logicznym ma tak moliwo.
Poza tym atwiej jest opisa tag jednym sowem ni podawa jak fizycznie wyglda
ma tekst (np. courier 12cpi). Dlatego te zalecane jest uywanie stylw logicznych.

4.1 Style logiczne
- definiowane sowo, zazwyczaj wywietlane w formie 'italic'
- podkrelenie, zazwyczaj wywietlane w formie 'italics'
- cytaty, zazwyczaj wywietlane w formie 'italics'
- kod komputerowy lub zlecenie HTML, zazwyczaj wywietlane fontami o staej
szerokoci
- klawisz, zazwyczaj wywietlane fontami o staej szerokoci, czasem
wytuszczonymi
- komunikaty komputerowe, zazwyczaj wywietlane fontami o staej
szerokoci
- mocniejsze podkrelenie, zazwyczaj wywietlane wytuszczone
- zmienna, zazwyczaj wywietlane italics

4.2 Style fizyczne
- bold
- italics
- podkrelenie
- fonty o staej szerokoci


5. Entities
Poniewa znaki takie jak '&' i '<' s zarezerwowane, aby je wstawi do tekstu,
naley posuy si specjalnym zestawem znakw. S to np:
< dla <
> dla >
& dla &


6. Wstawianie rysunkw
Wikszo przegldarek potrafi wywietla rysunki w formacie .xbm lub .gif.
Mona jednak zamieci w dokumencie rysunki w dowolnym formacie. Zobaczy je
jednak bdzie mg tylko ten uytkownik, ktry posiada przegldark do danego typu
rysunkw.

6.1 Rysunki wewntrzne
Rysunki wewntrzne to te, ktre towarzysz przedstawianemu tekstowi. Naley
pamita, e ich przesanie wymaga sporo czasu, wic nie naley ich w tekcie
umieszcza zbyt duo.
Aby wstawi wewntrzny rysunek naley zapisa:
,gdzie URL_rysunku - to cieka do niego.
Z zaoenia tekst oblewa rysunek od dou. Moliwe jest ustawienie tekstu w
rodku, bd w grze rysunku:
, gdzie:
pooenie : TOP, MIDDLE, BOTTOM - rysunek pooony centralnie, tekst opywa go
zgodnie z atrybutem;
pooenie : LEFT, RIGHT - rysunek dosunity do odpowiedniej strony, tekst opywa
go dookoa
Poniewa niektre przegldarki nie potrafi wywietla rysunkw, dobrze jest
umieci przy nich tekst zastpczy:
tekst_zastpczy.
Rysunek mona rwnie otoczy ramk:
BORDER = n, gdzie n jest liczb pikseli w ramce.
Do zmiany wymiarw rysunku su atrybuty HEIGHT i WIDTH podane procentowo,
bd konkretnymi liczbami.

6.2 Rysunki,animacje, nagrania
Rysunki mona rwnie wywietla jako osobne dokumenty:
tekst
W ten sposb mona przedstawia rysunki, animacje, nagrania.


7. Mapy
Oprcz zwykych rysunkw, w jzyku HTML mona zaprojektowa mapy, na ktrych
znajduj si wydzielone obszary. Obszary te s linkami do innych dokumentw.
Sposb tworzenia:
W zbiorze .html

Opis obszarw:
default p1.html
rectangle (25, 50) (100, 150) p2.html
circle (200, 40) p3.html
...
Mapy takie mona rwnie wykonywa przy pomocy specjalnch programw takich
jak np. mapedit. Wystarczy wtedy na naszej stronie umieci rysunek, wczyta t
stron do programu i zaznaczy obszry.


8. Fonty
HTML pozwala na dobranie wielkoci fontw (od 1 do 7). Warto domylna: 3.
Wielko fontw mona okresla przy pomocy liczb od 1 do 7 lub odnonie do
poprzedniej wielkoci (+ lub -).
tekst
tekst
Fonty bazowe - odnosz si do caego dokumentu i stanowi podstaw do
relatywnego okrelania wielkoci fontw.



9. Tablice
HTML pozwala na tworzenie rnego rodzaju tablic. Pocztek opisu tablicy
zaznaczony jest tagiem .

9.1 Podstawe atrybuty
CELLPADDING - odlego (w pikselach) tekstu od ramki
CELLSPACING - szeroko ramki wewntrz tablicy
BORDER - szeroko ramki na zewntrz tablicy
WIDTH - szeroko tablicy

9.2 Element TR i jego atrybuty
TR definiuje pojedynczy wiersz tablicy
Atrybuty:
ALIGN - wyrwnanie w poziomie ("left", "center", "right")
VALIGN - wyrwnanie w pionie ("top", "middle", "bottom")
Wartoci domylne : ALIGN="left", VALIGN="bottom"

9.3 Elementy TD i TH
TD i TH definiuj pojedyncz komrk tablicy. Ich atrybuty (j.w.) maj wyszy
priorytet ni atrybuty dla wierszy. TD opisuje zwyk komrk, natomiast TH
komrk z nagwkiem (tekst pogrubiony).
Wartoci domylne:
TD: ALIGN="left", VALIGN="middle"
TH: ALIGN="center", VALIGN="middle"
Przykad:



9.4 TD i TH - atrybuty COLSPAN i ROWSPAN
Czasami chcemy, by grupa pewnych komrek tworzya jedn cao.
COLSPAN pozwala czy komrki w poziomie, a ROWSPAN w pionie. Przy stosowaniu
tych atrybutw naley sprawdzi, czy zgadza si suma komrek w pionie i w poziomie.

9.5 Tablice zawierajce tablice





Nagwek 1 Nagwek 2
4.11 4.23








Tytu tablicy





Nagwek 1
Element 1 Element 2





Nagwek 2
Element 3 Element 4




10. Okienka
Okienka pozwalaj podzieli ekran przegldarki na wiele czci. W kadym z nich
znajduje si oddzielny dokument.
Atrybuty:
- tak jak . Tag ten musi zawiera list kolumn lub wierszy (udzia
danej kolumny czy wiersza w okienku)
ROWS - opis wierszy
COLS - opis kolumn
Wiersze i kolumny mona przedstawi jako ich procentowy udzia w okienku
przegldarki. Mona rwnie nada im warto '*', wtedy przegldarka sama nada im
warto.
- definiuje zawarto okienek
NAME - nazwa okienka
Przykad:








To jak nie ma ramek


Aby przenie si do konkretnego okienka uywamy tagu TARGET. Np dla powyszego
przykadu w dokumencie p2.htm moemy umieci odnonik:
.
Wtedy dokument p3 pojawi si w okienku window1.
Oprcz nazwy konkretnego okienka, jako cel mona poda nastpujce odnoniki:
_self - domylnie, zmiany dokonywane w biecym okienku.
_parent - dokument pojawi si w okienku rodzicielskim w stosunku do danego
_top - dokument pojawi si w penym okienku


11. Formularze
Definicja formularza:

Atrybuty:
ACTION="URL" - cieka do programu obsugujcego formularz
METHOD=nazwa_metody metoda wymiany informacji midzy klientem i programem (POST
lub GET)
Przykad:
2. type="checkbox" - pola wyboru
3. type="radio" - pola pozwalajce wybra tylko jedno z nich
4. type="submit" - przycisk wysyajcy form do serwera
5. type="reset" - przycisk usuwajcy zapisane informacje
NAME="nazwa" - nazwa pola identyfikujca je
VALUE="wartosc" warto pola, znaczenie zalene od typu:
typ 1 - domylna warto tekstowa,
typ 2 i typ3 - warto wysyana do serwera jeli dane pole zostao zaznaczone,
typ 4 i typ 5 - nazwa, ktra pojawi si na odpowiednich przyciskach zamiast Submit
i Reset.
CHECKED - w przypadku Checkbox i Radio buttons, wskazuje wybran domylnie
warto.
SIZE=liczba - dla typu 1 i typu 2 definiuje liczb wywietlanych znakw.
MAXLENGTH=liczba - dla typu 1 i typu 2 definiuje maksymaln liczb znakw dla tych
pl.

11.2 Pola wyboru

Definicja listy opcji, ktre mog by wybrane przez uytkownika.
Atrybuty:
NAME="nazwa" - nazwa definiujca pole
SIZE=dlugosc_listy - liczba opcji
MULTIPLE - umoliwia wybr wicej ni jednej opcji
Nazwa_opcji - Nazwy opcji do wyboru
Przykad:
Wybierz jedno z miast:


11.3 Obszar tekstu
- obszar, w ktrym uytkownik moe wpisa
dowolny tekst. Jeli zosta podany 'opcjonalny tekst', pojawi si on w danym
obszarze.
Atrybuty:
NAME="nazwa" - nazwa definiujca obszar
ROWS=liczba COLS=liczba - liczby opisujce wielko obszaru


12. Bibliografia
http://kuhttp.cc.ukans.edu/lynx_help/HTML_quick.html - "The HTML Quick Reference"
http://melmac.corp.harris.com/about_html.html "Introduction to HTML"
http://www.ncsa.uiuc.edu/demoweb/html-primer.html "A Beginner's Guide To HTML"
Ian Graham "Introduction to HTML"Skrcona instrukcja tworzenia stron HTML
opracowa: mgr in. Jarosaw Flak
Gliwice 1996 (ost.popr.6.12.1996)


dokument html

nagwek
tekst tytu okienka



BACKGROUND="obrazek.gif" to z obrazka
BGCOLOR="#rrggbb" kolor ta hex.(due litery)
TEXT="#rrggbb" kolor tekstu
LINK="#rrggbb" kolor linku
VLINK="#rrggbb" kolor odwiedzonego linku
ALINK="#rrggbb"> kolor aktywnego linku


komentarz

tekst nagwek, x=(1-6) (1=najwiksze)

tekst
centrowanie

font gwny, x=(1-7)

SIZE=x | +-x> rozmiar fontu, x=(1-7)
COLOR="#rrggbb"> kolor



przejcie do nowej linii

ALIGN=CENTER | LEFT | RIGHT> justowanie
tekst




SIZE=x grubo linii
WIDTH=x | % dugo linii
ALIGN=CENTER | LEFT | RIGHT pooenie na stronie
NOSHADE> bez cienia


tekst (mona uy tagw) tekst wywietlany tak,
jak jest sformatowany

style fizyczne
tekst bold
tekst italic
tekst underline
tekst fonty o staej szerokoci
tekst indeks dolny
tekst indeks grny
miganie
zwikszenie czcionki o 1 stopie
zmniejszenie czcionki o 1 stopie
przekrelenie

style logiczne
tekst definiowane sowo (italic)
tekst podkrelenie (italic)
tekst cytat (italic)
tekst kod (fonty o staej szerokoci)
tekst klawisz (fonty o staej szerokoci)
tekst komunikaty (fonty o staej szerokoci)
tekst mocniejsze podkrelenie (bold)
tekst zmienna (italic)

listy
    START=x> pozycja pocztkowa
  1. tekst
  2. tekst


    lista nienumerowana
  • tekst
  • tekst



lista definicji
tekst
tekst


tabele
BORDER=x szeroko ramek zewntrznych
CELLPADDING=x odlego zawartoci komrki od ramek
CELLSPACING=x grubo ramki
WIDTH=x | % szeroko tabeli
HEIGHT=x | %> wysoko tabeli

ALIGN=LEFT | RIGHT | CENTER pooenie tekstu w wierszu tabeli
VALIGN=TOP | BOTTOM | MIDDLE | BASELINE> pooenie w pionie




ALIGN=LEFT | RIGHT | CENTER pooenie tekstu w komrce
VALIGN=TOP | BOTTOM | MIDDLE | BASELINE> pooenie zawartoci
komrki w pionie
WIDTH=x | % szeroko komrki
HEIGHT=x | % wysoko komrki
NOWRAP tekst w jednej linii
COLSPAN=x pocz x kolumn tabeli w jedn komrk
ROWSPAN=x> pocz x wierszy tabeli w jedn komrk
tekst
ALIGN=TOP | BOTTOM> podpis tabeli


ramki
ramka
nazwa






To jak nie ma ramek




obrazki
SRC="obrazek.gif" adres obrazka
ALT="tekst" tekst zastpczy
ALIGN=TOP | MIDDLE | BOTTOM | LEFT | RIGHT pooenie obrazka
w stosunku do linii tekstu
BORDER=x szeroko ramki
VSPACE=x puste miejsce u gry i dou
HSPACE=x puste miejsce po bokach
HEIGHT=x | % zmiana wysokoci obrazka
WIDTH=x | %> zmiana szerokoci obrazka


linki
HREF="adres_url_linku"> link link (tekst lub obrazek)
HREF="#nazwa"> tekst link do miejsca "nazwa" w dokumencie
NAME="nazwa"> zdefiniowanie miejsca "nazwa"






dodatek
- adres url: http | ftp | mailto | gopher | WAIS | news | file |
telnet://host.domeny/cieka/zbir (moe to by dokument, obrazek, animacja,
skrypt CGI).
- entities: aby do tekstu wstawi znaki '&' i '<' naley posuy si: < dla <,
> dla >, & dla &, " dla ".

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl
  •