Blog literacki, portal erotyczny - seks i humor nie z tej ziemi
Instytut Informatyki, Politechnika lska, Gliwice
Laboratorium Sieci Rozlegych
WWW-HTML
opracowaa:mgr in. Joanna Otremba, stycze 1996
poprawki: mgr. in. Jarosaw Flak, luty 1997
1. Tworzenie prostych dokumentw HTML
Dokumenty HTML mog by tworzone przy pomocy prostych edytorw tekstu. S
to teksty ASCII. Do formatowania tekstu wykorzystywane s tagi w postaci:
1.1 Najprostszy dokument HTML
Pierwszy, duy nagwek
Pierwszy paragraf.
Kolejne paragrafy
oddzielone s woln lini.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL
Uwaga: Tagi mona pisa rwnie maymi literami.
1.2 Tytu dokumentu
Tytu dokumentu pojawia si jako tytu okienka i moe by taki sam jak
pierwszy nagwek. Ograniczaj go tagi
1.3 Nagwki
HTML dopuszcza 6 poziomw nagwkw. Rni si one wielkoci czcionki
(pierwszy najwikszy) i mog by wykorzystywane np.: do przedstawiania tytuw
rozdziaw.
1.4 Akapity
We wszystkich edytorach wcinicie klawisza
nowej linii. Natomiast jzyk HTML ignoruje ten znak. Aby przej do nastpnego
akapitu, naley uy tagu
(jak w pierwszym przykadzie), ktry zazwyczaj wstawia
dodatkowo pusty wiersz.
Do oddzielenia akapitw mona rwnie uy tagu
, ktry powoduje
przejcie do nastpnej linii.
Tag
powoduje wstawienie poziomej linii.
powoduje migotanie tekstu.
1.5 czenie dokumentw
Poczenia midzy dokumentami s gwn zalet HTML. We wasnym dokumencie
mona zamieci poczenie do innego dokumentu. W ten sposb przedstawi mona
np.: duszy tekst podzieli na rozdziay.
Tekst, ktry prowadzi do innego dokumentu jest podwietlony lub zaznaczony innym
kolorem.
Poczenie ma zazwyczaj nastpujc posta:
tekst,
przy czym dokument moe znajdowa si w biecej kartotece:
tekst,
bd w dowolnej innej:
tekst.
W podanym przykadzie uyte zostao poczenie wzgldne. Wykorzystuje si je dla
dokumentw stanowicych logiczn cao (np. rozdziay podrcznika).
W przeciwnym przypadku mona stosowa poczenia bezwzgldne tzn. uwzgldniajce
peny adres dokumentu:
tekst.
1.6 URL - Uniform Resource Locator
URL wykorzystywane s w WWW do okrelania adresu rnego typu dokumentw.
Struktura URL:
typ_rda://host.domena[:port]/cieka/nazwa_zbioru,
gdzie
rdo:
http - zbir na serwerze WWW
gopher - zbir na serwerze gopher'owym
WAIS - zbir na serwerze WAIS
news - grupa dyskusyjna
telnet - poczenie telnetowe
ftp - poczenie ftp
1.7 Odnoniki
Odnoniki pozwalaj na poczenie z konkretnym miejscem dokumentu i maj posta:
tekst1 - miejsce, do ktrego bdziemy si
odwoywa,
tekst2 lub
tekst2 - poczenie do odnonika.
Po "klikniciu" na "tekst2" przeniesiemy si do "tekstu1".
2. Listy
2.1 Listy nienumerowane
HTML:
- Europa
- Azja
Wygld:
Europa
Azja
2.2 Listy numerowane
HTML:
- Europa
- Azja
Wygld:
1. Europa
2. Azja
2.3 Definicje
HTML:
- WWW
- World Wide Web
- HTML
- HyperText Markup Language
Wygld:
WWW
World Wide Web
HTML
HyperText Markup Language
3. Formatowanie dokumentu
Nie zawsze podane jest, aby przegldarka formatowaa dokument, czy jego
cz. Tak jest w przypadku tekstw programw, czy innych tego typu tekstw.
tekst- "tekst" zosta ju sformatowany i ma by wywietlony bez zmian.
Dozwolone jest uycie niektrych tagw.
tekst- wskazuje, e "tekst" zosta zaczerpnity z
innego rda
3.1. Wprowadzenie kolorw i ta
BACKGROUND=rysunek, jako to pojawi sie dany rysunek
BGCOLOR="#rrggbb" kolor ta hex.(due litery)
TEXT="#rrggbb" kolor tekstu
LINK="#rrggbb" kolor linku, w ktorym si nie byo
VLINK="#rrggbb" kolor linku, w ktorym si byo
ALINK="#rrggbb"> kolor linku do ktrego si wchodzi
4. Formatowanie znakw
Formatowanie to pozwala na wyrnienie fragmentw tekstu. Dopuszczalne jest
stosowanie stylw logicznych, bd fizycznych. Te pierwsze s definiowane przez
przegldark uytkownika, drugie s z gry okrelone. Natomiat ich wygld moe by
ten sam, np.: tekst i tekst spowoduj zwykle wywietlenie
tekstu wytuszczonego. Wynik jest ten sam. Jeli jednak uytkownik zechce mie ten
tekst wywietlany na czerwono, przy stylu logicznym ma tak moliwo.
Poza tym atwiej jest opisa tag jednym sowem ni podawa jak fizycznie wyglda
ma tekst (np. courier 12cpi). Dlatego te zalecane jest uywanie stylw logicznych.
4.1 Style logiczne
- definiowane sowo, zazwyczaj wywietlane w formie 'italic'
- podkrelenie, zazwyczaj wywietlane w formie 'italics'
- cytaty, zazwyczaj wywietlane w formie 'italics'
- kod komputerowy lub zlecenie HTML, zazwyczaj wywietlane fontami o staej
szerokoci
- klawisz, zazwyczaj wywietlane fontami o staej szerokoci, czasem
wytuszczonymi
- komunikaty komputerowe, zazwyczaj wywietlane fontami o staej
szerokoci
- mocniejsze podkrelenie, zazwyczaj wywietlane wytuszczone
- zmienna, zazwyczaj wywietlane italics
4.2 Style fizyczne
- bold
- italics
- podkrelenie
- fonty o staej szerokoci
5. Entities
Poniewa znaki takie jak '&' i '<' s zarezerwowane, aby je wstawi do tekstu,
naley posuy si specjalnym zestawem znakw. S to np:
< dla <
> dla >
& dla &
6. Wstawianie rysunkw
Wikszo przegldarek potrafi wywietla rysunki w formacie .xbm lub .gif.
Mona jednak zamieci w dokumencie rysunki w dowolnym formacie. Zobaczy je
jednak bdzie mg tylko ten uytkownik, ktry posiada przegldark do danego typu
rysunkw.
6.1 Rysunki wewntrzne
Rysunki wewntrzne to te, ktre towarzysz przedstawianemu tekstowi. Naley
pamita, e ich przesanie wymaga sporo czasu, wic nie naley ich w tekcie
umieszcza zbyt duo.
Aby wstawi wewntrzny rysunek naley zapisa:
,gdzie URL_rysunku - to cieka do niego.
Z zaoenia tekst oblewa rysunek od dou. Moliwe jest ustawienie tekstu w
rodku, bd w grze rysunku:
, gdzie:
pooenie : TOP, MIDDLE, BOTTOM - rysunek pooony centralnie, tekst opywa go
zgodnie z atrybutem;
pooenie : LEFT, RIGHT - rysunek dosunity do odpowiedniej strony, tekst opywa
go dookoa
Poniewa niektre przegldarki nie potrafi wywietla rysunkw, dobrze jest
umieci przy nich tekst zastpczy:
.
Rysunek mona rwnie otoczy ramk:
BORDER = n, gdzie n jest liczb pikseli w ramce.
Do zmiany wymiarw rysunku su atrybuty HEIGHT i WIDTH podane procentowo,
bd konkretnymi liczbami.
6.2 Rysunki,animacje, nagrania
Rysunki mona rwnie wywietla jako osobne dokumenty:
tekst
W ten sposb mona przedstawia rysunki, animacje, nagrania.
7. Mapy
Oprcz zwykych rysunkw, w jzyku HTML mona zaprojektowa mapy, na ktrych
znajduj si wydzielone obszary. Obszary te s linkami do innych dokumentw.
Sposb tworzenia:
W zbiorze .html
Opis obszarw:
default p1.html
rectangle (25, 50) (100, 150) p2.html
circle (200, 40) p3.html
...
Mapy takie mona rwnie wykonywa przy pomocy specjalnch programw takich
jak np. mapedit. Wystarczy wtedy na naszej stronie umieci rysunek, wczyta t
stron do programu i zaznaczy obszry.
8. Fonty
HTML pozwala na dobranie wielkoci fontw (od 1 do 7). Warto domylna: 3.
Wielko fontw mona okresla przy pomocy liczb od 1 do 7 lub odnonie do
poprzedniej wielkoci (+ lub -).
tekst
tekst
Fonty bazowe - odnosz si do caego dokumentu i stanowi podstaw do
relatywnego okrelania wielkoci fontw.
9. Tablice
HTML pozwala na tworzenie rnego rodzaju tablic. Pocztek opisu tablicy
zaznaczony jest tagiem .
9.1 Podstawe atrybuty
CELLPADDING - odlego (w pikselach) tekstu od ramki
CELLSPACING - szeroko ramki wewntrz tablicy
BORDER - szeroko ramki na zewntrz tablicy
WIDTH - szeroko tablicy
9.2 Element TR i jego atrybuty
TR definiuje pojedynczy wiersz tablicy
Atrybuty:
ALIGN - wyrwnanie w poziomie ("left", "center", "right")
VALIGN - wyrwnanie w pionie ("top", "middle", "bottom")
Wartoci domylne : ALIGN="left", VALIGN="bottom"
9.3 Elementy TD i TH
TD i TH definiuj pojedyncz komrk tablicy. Ich atrybuty (j.w.) maj wyszy
priorytet ni atrybuty dla wierszy. TD opisuje zwyk komrk, natomiast TH
komrk z nagwkiem (tekst pogrubiony).
Wartoci domylne:
TD: ALIGN="left", VALIGN="middle"
TH: ALIGN="center", VALIGN="middle"
Przykad:
Nagwek 1 Nagwek 2
4.11 4.23
9.4 TD i TH - atrybuty COLSPAN i ROWSPAN
Czasami chcemy, by grupa pewnych komrek tworzya jedn cao.
COLSPAN pozwala czy komrki w poziomie, a ROWSPAN w pionie. Przy stosowaniu
tych atrybutw naley sprawdzi, czy zgadza si suma komrek w pionie i w poziomie.
9.5 Tablice zawierajce tablice
Tytu tablicy
Nagwek 1
Element 1 Element 2
Nagwek 2
Element 3 Element 4
10. Okienka
Okienka pozwalaj podzieli ekran przegldarki na wiele czci. W kadym z nich
znajduje si oddzielny dokument.
Atrybuty:
ramki
ramka
nazwa
To jak nie ma ramek
obrazki
SRC="obrazek.gif" adres obrazka
ALT="tekst" tekst zastpczy
ALIGN=TOP | MIDDLE | BOTTOM | LEFT | RIGHT pooenie obrazka
w stosunku do linii tekstu
BORDER=x szeroko ramki
VSPACE=x puste miejsce u gry i dou
HSPACE=x puste miejsce po bokach
HEIGHT=x | % zmiana wysokoci obrazka
WIDTH=x | %> zmiana szerokoci obrazka
linki
HREF="adres_url_linku"> link link (tekst lub obrazek)
HREF="#nazwa"> tekst link do miejsca "nazwa" w dokumencie
NAME="nazwa"> zdefiniowanie miejsca "nazwa"
dodatek
- adres url: http | ftp | mailto | gopher | WAIS | news | file |
telnet://host.domeny/cieka/zbir (moe to by dokument, obrazek, animacja,
skrypt CGI).
- entities: aby do tekstu wstawi znaki '&' i '<' naley posuy si: < dla <,
> dla >, & dla &, " dla ".
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl qualintaka.pev.pl