ďťż

Blog literacki, portal erotyczny - seks i humor nie z tej ziemi


Konstytucja z dnia 23 marca 1921 r. (Konstytucja Marcowa)KONSTYTUCJA
RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ Z DNIA 17 MARCA 1921 ROKU

W imię Boga Wszechmogącego!
My, Naród Polski, dziękując Opatrzności za wyzwolenie nas z półtorawiekowej
niewoli, wspominając z wdzięcznością męstwo i wytrwałość ofiarnej walki pokoleń,
które najlepsze wysiłki swoje sprawie niepodległości bez przerwy poświęcały,
nawiązując do świetnej tradycji wiekopomnej Konstytucji 3-go Maja, dobro całej,
zjednoczonej i niepodległej Matki-Ojczyzny mając na oku, a pragnąc jej byt
niepodległy, potęgę i bezpieczeństwo oraz ład społeczny utwierdzić na
wiekuistych zasadach prawa i wolności, pragnąc zarazem zapewnić rozwój
wszystkich jej sił moralnych i materialnych dla dobra całej odradzającej się
ludzkości, wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej równość, a pracy poszanowanie,
należne prawa i szczególną opiekę Państwa zabezpieczyć - tę oto Ustawę
Konstytucyjną na Sejmie Ustawodawczym Rzeczypospolitej Polskiej uchwalamy i
stanowimy.
Rozdział I. Rzeczpospolita
Art.1. Państwo Polskie jest Rzecząpospolitą.
Art.2. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. Organami
Narodu w zakresie ustawodawstwa są Sejm i Senat, w zakresie władzy wykonawczej -
Prezydent Rzeczypospolitej łącznie z odpowiedzialnymi ministrami, w zakresie
wymiaru sprawiedliwości - niezawisłe Sądy.
Rozdział II. Władza ustawodawcza
Art.3. Zakres ustawodawstwa państwowego obejmuje stanowienie wszelkich praw
publicznych i prywatnych i sposobu ich wykonania
Nie ma ustawy bez zgody Sejmu, wyrażonej w sposób regulaminowo ustalony.
Ustawa uchwalona przez Sejm zyskuje moc obowiązującą w czasie przez nią samą
określonym.
Rzeczpospolita Polska, opierając swój ustrój na zasadzie szerokiego samorządu
terytorialnego, przekaże przedstawicielstwom samorządu właściwy zakres
ustawodawstwa, zwłaszcza z dziedziny administracji, kultury i gospodarstwa,
który zostanie bliżej określony ustawami państwowymi.
Rozporządzenia władzy, z których wynikają prawa lub obowiązki obywateli, mają
moc obowiązującą tylko wtedy, gdy zostały wydane z upoważnienia ustawy i z
powołaniem się na nią.
Art.4. Ustawa państwowa ustala corocznie budżet Państwa na rok następny.
Art.5. Ustalanie stanu liczebnego wojska i zezwalanie na coroczny pobór rekruta
może nastąpić jedynie na drodze ustawodawczej.
Art.6. Zaciągnięcie pożyczki państwowej, zbycie, zamiana i obciążenie
nieruchomego majątku państwowego, nałożenie podatków i opłat publicznych,
ustanowienie ceł i monopolów, ustalenie systemu monetarnego, jakoteż przyjęcie
gwarancji finansowej przez Państwo - może nastąpić tylko na mocy ustawy.
Art.7. Rząd przedstawi corocznie zamknięcie rachunków państwowych do
parlamentarnego zatwierdzenia.
Art.8. Sposób wykonania parlamentarnej kontroli nad długami Państwa określi
oddzielna ustawa.
Art.9. Do kontroli całej administracji państwowej pod względem finansowym,
badania zamknięć rachunków Państwa, przedstawiania corocznie Sejmowi wniosku o
udzieleniu lub odmówieniu rządowi absolutorjum - jest powołana Najwyższa Izba
Kontroli, oparta na zasadzie kolegjalności i niezależności sędziowskiej członków
jej kolegjum, usuwalnych tylko uchwałą Sejmu większością 3/5 głosujących.
Organizację Najwyższej Izby Kontroli i sposób jej działania określi szczegółowo
osobna ustawa.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli zajmuje stanowisko równorzędne ministrowi, nie
wchodzi jednak w skład Rady Ministrów, a jest za sprawowanie swego urzędu i za
podległych mu urzędników odpowiedzialny bezpośrednio przed Sejmem.
Art.10. Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje Rządowi i Sejmowi. Wnioski i
projekty ustaw, pociągające za sobą wydatki ze Skarbu Państwa, muszą podawać
sposób ich zużycia i pokrycia.
Art.11. Sejm składa się z posłów, wybranych na lat pięć, licząc od dnia otwarcia
Sejmu, w głosowaniu powszechnem, tajnem, bezpośredniem, równem i stosunkowem.
Art.12. Prawo wybierania ma każdy obywatel polski bez różnicy płci, który w dniu
ogłoszenia wyborów ukończył lat 21, używa w pełni praw cywilnych i zamieszkuje w
okręgu wyborczym przynajmniej od przedednia ogłoszenia wyborów w Dzienniku
Ustaw. Prawo głosowania może być wykonywane tylko osobiście. Wojskowi w służbie
czynnej nie mają prawa głosowania.
Art.13. Prawo wybieralności ma każdy obywatel, mający prawo wybierania do Sejmu,
nie wyjmując wojskowych w służbie czynnej, niezależnie od miejsca zamieszkania,
o ile ukończył lat 25.
Art.14. Nie mogą korzystać z prawa wyborczego obywatele skazani za przestępstwa,
które określi ordynacja wyborcza, jako pociągające za sobą czasową lub stałą
utratę prawa wybierania, wybieralności, a także piastowania mandatu poselskiego.

Art.15. Państwowi urzędnicy administracyjni, skarbowi i sądowi nie mogą być
wybierani w tych okręgach, w których pełnią swą służbę. Przepis nie dotyczy
urzędników pełniących swą służbę przy władzach centralnych.
Art.16. Pracownicy państwowi i samorządowi z chwilą wyboru na posła otrzymują na
czas trwania mandatu poselskiego urlop. Przepis ten nie dotyczy ministrów,
podsekretarzy stanu i profesorów wyższych uczelni. Lata spędzone na wykonaniu
mandatu poselskiego liczą się do lat służby.
Art.17. Poseł obejmujący płatną służbę państwową traci mandat; przepis ten nie
dotyczy powołania na stanowiska ministrów, podsekretarzy stanu i profesorów
wyższych uczelni.
Art.18. Bliższe postanowienia o wyborach posłów do Sejmu określi ordynacja
wyborcza.
Art.19. Sejm sprawdza ważność wyborów niezaprotestowanych. O ważności wyborów
zaprotestowanych rozstrzyga Sąd Najwyższy.
Art.20. Posłowie są przedstawicielami całego Narodu i nie są krępowani żadnemi
instrukcjami wyborców.
Posłowie składają na ręce Marszałka wobec Izby następujące ślubowanie:
"Ślubuję uroczyście, jako poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, wedle
najlepszego mego rozumienia i zgodnie z sumieniem, rzetelnie pracować wyłącznie
dla dobra Państwa Polskiego jako całości".
Art.21. Posłowie nie mogą być pociągani do odpowiedzialności za swoją
działalność w Sejmie, lub poza Sejmem, wchodzącą w zakres wykonywania mandatu
poselskiego, ani w czasie trwania mandatu, ani po jego wygaśnięciu. Za
przemówienia i odezwania się, tudzież manifestacje w Sejmie posłowie odpowiadają
tylko przed Sejmem. Za naruszenie prawa osoby trzeciej mogą być pociągnięci do
odpowiedzialności sądowej, o ile władza sądowa uzyska na to zezwolenie Sejmu.
Postępowanie karno-sadowe, karno-administracyjne lub dyscyplinarne, wdrożone
przeciw posłowi przed uzyskaniem mandatu poselskiego, ulegnie na żądanie Sejmu
zawieszeniu aż do wygaśnięcia mandatu.
Bieg przedawnienia przeciw posłowi w postępowaniu karnem ulega przerwie na czas
trwania mandatu poselskiego.
Przez cały czas trwania mandatu posłowie nie mogą być pociągani do
odpowiedzialności karno-sądowej, karno-administracyjnej i dyscyplinarnej, ani
pozbawieni wolności bez zezwolenia Sejmu. W wypadku schwytania posła na gorącym
uczynku zbrodni pospolitej, jeżeli jego przytrzymanie jest niezbędne dla
zabezpieczenia wymiaru sprawiedliwości, względnie dla unieszkodliwienia skutków
przestępstwa, władza sądowa ma obowiązek bezzwłocznego zawiadomienia o tem
Marszałka Sejmu dla uzyskania zezwolenia Sejmu na areszt i dalsze postępowanie
karne. Na żądanie Marszałka przytrzymany musi być niezwłocznie uwolniony.
Art.22. Poseł nie może na swoje ani na obce imię kupować lub uzyskiwać dzierżaw
dóbr państwowych, przyjmować dostaw publicznych i robót rządowych, ani
otrzymywać od Rządu koncesji lub innych korzyści osobistych.
Poseł nie może również otrzymywać od Rządu żadnych odznaczeń, z wyjątkiem
wojskowych.
Art.23. Poseł nie może być redaktorem odpowiedzialnym.
Art.24. Posłowie otrzymują djety w wysokości regulaminem określonej i mają prawo
bezpłatnego korzystania z państwowych środków komunikacji dla podróży po całym
obszarze Rzeczypospolitej.
Art.25. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje, otwiera, odracza i zamyka Sejm i
Senat.
Sejm winien być zwołany na pierwsze posiedzenie w trzeci wtorek po dniu wyborów
i corocznie najpóźniej w październiku na sesję zwyczajną celem uchwalenia
budżetu, stanu liczebnego i poboru wojska, oraz innych spraw bieżących.
Prezydent Rzeczypospolitej może zwołać Sejm w każdym czasie na sesję
nadzwyczajną wedle własnego uznania, a winien to uczynić na żądanie 1/3 ogółu
posłów w ciągu dwóch tygodni.
Inne wypadki zebrania się Sejmu na sesję nadzwyczajną określa Konstytucja.
Odroczenie wymaga zgody Sejmu, jeżeli ma być w ciągu tej samej sesji zwyczajnej
powtórzone, lub jeżeli przerwa ma trwać dłużej, niż 30 dni.
Sejm, zwołany w październiku na sesję zwyczajną, nie możne być zamknięty przed
uchwaleniem budżetu.
Art.26. Sejm może się rozwiązać mocą własnej uchwały, powziętej większością 2/3
głosów, przy obecności połowy ustawowej liczby posłów. Prezydent
Rzeczypospolitej może rozwiązać Sejm za zgodą 3/5 ustawowej liczby członków
Senatu.
Równocześnie w obu wypadkach z samego prawa rozwiązuje się Senat.
Wybory odbędą się w ciągu 90 dni od dnia rozwiązania; termin ich będzie
oznaczony bądź w uchwale Sejmu, bądź w orędziu Prezydenta o rozwiązaniu Sejmu.
Art.27. Posłowie wykonywają swe prawa i obowiązki poselskie osobiście.
Art.28. Sejm wybiera ze swego grona Marszałka i jego zastępców, sekretarzy i
komisje.
Mandaty Marszałka i jego zastępców trwają po rozwiązaniu Sejmu aż do
ukonstytuowania się nowego Sejmu.
Art.29. Sposób i porządek obrad sejmowych, rodzaj i ilość komisji, liczbę
wicemarszałków i sekretarzy, prawa i obowiązki Marszałka określa regulamin
sejmowy.
Marszałek mianuje urzędników sejmowych, za których działania odpowiada przed
Sejmem.
Art.30. Posiedzenia Sejmu są jawne. Na wniosek Marszałka, przedstawiciela Rządu
lub 30 posłów może Sejm uchwalić tajność posiedzenia.
Art.31. Nikt nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za zgodne z prawdą
sprawozdanie z jawnego posiedzenia Sejmu i komisji sejmowej.
Art.32. Do prawomocności uchwał potrzebna jest zwykła większość głosów, przy
obecności przynajmniej 1/3 ogółu ustawowej liczby posłów, o ile inne przepisy
Konstytucji nie zawierają odmiennych postanowień.
Art.33. Posłowie mają prawo zwracać się z interpelacjami do Rządu bądź do
poszczególnych ministrów w sposób, regulaminem przepisany. Minister ma obowiązek
udzielić odpowiedzi ustnie lub pisemnie w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni
albo w umotywowanym oświadczeniu usprawiedliwić brak rzeczowej odpowiedzi. Na
żądanie interpelantów odpowiedź musi być Sejmowi zakomunikowana. Sejm może
odpowiedź Rządu uczynić przedmiotem dyskusji i uchwały.
Art.34. Sejm może wyłaniać i naznaczać dla zbadania poszczególnych spraw
nadzwyczajne komisje z prawem przesłuchiwania stron interesowanych oraz wzywania
świadków i rzeczoznawców. Zakres działania i uprawnień tych komisji uchwala
Sejm.
Art.35. Każdy projekt ustawy przez Sejm uchwalony będzie przekazany Senatowi do
rozpatrzenia. Jeżeli Senat nie podniesie w ciągu 30 dni od dnia doręczenia mu
uchwalonego projektu ustawy żadnych przeciwko niemu zarzutów - Prezydent
Rzeczypospolitej zarządzi ogłoszenie ustawy. Na wniosek Senatu Prezydent
Rzeczypospolitej może zarządzić ogłoszenie ustawy przed upływem 30 dni.
Jeżeli Senat postanowi projekt, uchwalony przez Sejm, zmienić lub odrzucić,
powinien zapowiedzieć to Sejmowi w ciągu powyższych 30 dni, a najdalej w ciągu
następnych dni 30 zwrócić Sejmowi z proponowanemi zmianami.
Jeżeli Sejm zmiany, przez Senat proponowane, uchwali zwykłą większością, albo
odrzuci większością 11/20 głosujących - Prezydent Rzeczypospolitej zarządzi
ogłoszenie ustawy w brzmieniu ustalonem ponowną uchwałą Sejmu.
Art.36. Senat składa się z członków wybranych przez poszczególne województwa w
głosowaniu powszechnem, tajnem, bezpośredniem, równem i stosunkowem. Każde
województwo stanowi jeden okrąg wyborczy, przyczem w stosunku do liczby mandatów
sejmowych na ilość mieszkańców liczba mandatów do Senatu wynosi 1/4 część. Prawo
wybierania do Senatu ma każdy wyborca do Sejmu, który w dniu ogłoszenia wyborów
ukończył lat 30 i w dniu tym zamieszkuje w okręgu wyborczym przynajmniej od
roku; nie tracą jednak prawa wyborczego świeżo osiedli koloniści, którzy
opuścili poprzednie miejsce zamieszkania, korzystając z reformy rolnej; również
nie tracą tego prawa robotnicy, którzy zmienili miejsce pobytu wskutek zmiany
miejsca pracy, oraz urzędnicy państwowi przeniesieni służbowo. Prawo
wybieralności ma każdy obywatel, posiadający prawo wybierania do Senatu, nie
wyłączając wojskowych w służbie czynnej, o ile z dniem ogłoszenia wyborów
ukończył lat 40.
Kadencja Senatu rozpoczyna się i kończy z kadencją Sejmową.
Nikt nie może być jednocześnie członkiem Sejmu i Senatu.
Art.37. Postanowienia artykułów 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27,
28, 29, 30, 31, 32 i 33 stosują się odpowiednio także do Senatu, względnie jego
członków.
Art.38. Żadna ustawa nie może stać w sprzeczności z niniejszą Konstytucją, ani
naruszać ją.
Rozdział III. Władza wykonawcza
Art.39. Prezydenta Rzeczypospolitej wybierają na lat siedem bezwzględną
większością głosów Sejm i Senat, połączone w Zgromadzenie Narodowe. Zgromadzenie
Narodowe zwołuje Prezydent Rzeczypospolitej w ostatnim kwartale siedmiolecia
swego urzędowania.
Jeżeli zwołanie nie nastąpi na 30 dni przed upływem siedmiolecia, Sejm i Senat
łączą się z samego prawa w Zgromadzenie Narodowe na zaproszenie Marszałka Sejmu
i pod jego przewodnictwem.
Art.40. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może sprawować urzędu, oraz w
razie opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej wskutek śmierci, zrzeczenia
się lub innej przyczyny, zastępuje go Marszałek Sejmu.
Art.41. W razie opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Sejm i Senat
łączą się natychmiast na zaproszenie Marszałka Sejmu i pod jego przewodnictwem z
samego prawa w Zgromadzenie Narodowe celem wyboru Prezydenta.
Gdyby Sejm był rozwiązany w chwili, gdy urząd Prezydenta Rzeczypospolitej jest
opróżniony, Marszałek Sejmu zarządzi niezwłocznie nowe wybory do Sejmu i Senatu.

Art.42. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej przez trzy miesiące nie sprawuje
urzędu, Marszałek zwoła niezwłocznie Sejm i podda jego uchwale, czy urząd
Prezydenta Rzeczypospolitej należy uznać za opróżniony.
Uchwała uznająca urząd za opróżniony zapada większością 3/5 głosów, przy
obecności przynajmniej połowy ustawowej, to jest ordynacją wyborczą ustalonej,
liczby głosów.
Art.43. Prezydent Rzeczypospolitej sprawuje władzę wykonawczą przez
odpowiedzialnych przed Sejmem ministrów i podległych im urzędników.
Art.44. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawy wraz z odpowiednimi
ministrami i zarządza ogłoszenie ich w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej.
Prezydent Rzeczypospolitej celem wykonania ustaw i z powołaniem się na
upoważnienie ustawowe, ma prawo wydawać rozporządzenia wykonawcze, zarządzenia,
rozkazy i zakazy i przeprowadzenie ich użyciem przymusu zapewnić. Takież prawo w
swoim zakresie działania mają ministrowie i władze im podległe. Każdy akt
rządowy Prezydenta Rzeczypospolitej wymaga dla swej ważności podpisu Prezesa
Rady Ministrów i właściwego ministra, którzy przez podpisanie aktu biorą zań
odpowiedzialność.
Art.45. Prezydent Rzeczypospolitej mianuje i odwołuje Prezesa Rady Ministrów, na
jego wniosek mianuje i odwołuje ministrów, a na wniosek Rady Ministrów obsadza
urzędy cywilne i wojskowe zastrzeżone w ustawach.
Każdy urzędnik Rzeczypospolitej musi podlegać ministrowi, który za jego
działania odpowiada przed Sejmem.
Nominacje urzędników kancelarji cywilnej Prezydenta Rzeczypospolitej
kontrasygnuje Prezes Rady Ministrów i jest za ich działania odpowiedzialny przed
Sejmem.
Art.46. Prezydent Rzeczypospolitej jest zarazem najwyższym zwierzchnikiem sił
zbrojnych Państwa, nie może jednak sprawować naczelnego dowództwa w czasie
wojny.
Naczelnego Wodza sił zbrojnych Państwa na wypadek wojny mianuje Prezydent
Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów, przedstawiony przez Ministra Spraw
Wojskowych, który za akty, związane z dowództwem w czasie wojny, jak i za
wszelkie sprawy kierownictwa wojskowego - odpowiada przed Sejmem.
Art.47. Prawo darowania i złagodzenia kary, oraz darowania skutków zasądzenia
karno-sądowego w poszczególnych wypadkach - przysługuje Prezydentowi
Rzeczypospolitej.
Prezydent nie może stosować tego prawa do ministrów zasądzonych na skutek
postawienia ich w stan oskarżenia przez Sejm.
Amnestia może być udzielona tylko w drodze ustawodawczej.
Art.48. Prezydent Rzeczypospolitej reprezentuje państwo na zewnątrz, przyjmuje
przedstawicieli dyplomatycznych państw obcych i wysyła przedstawicieli
dyplomatycznych Państwa Polskiego do państw obcych.
Art.49. Prezydent Rzeczypospolitej zawiera umowy z innemi państwami i podaje je
do wiadomości Sejmu.
Umowy handlowe i celne oraz umowy, które stale obciążają państwo pod względem
finansowym, albo zawierają przepisy prawne, obowiązujące obywateli, albo też
wprowadzają zmianę granic Państwa, a także przymierza - wymagają zgody Sejmu.
Art.50. Prezydent Rzeczypospolitej może wypowiedzieć wojnę i zawrzeć pokój tylko
za uprzednią zgodą Sejmu.
Art.51. Za czynności urzędowe Prezydent Rzeczypospolitej nie jest odpowiedzialny
ani parlamentarnie, ani cywilnie.
Za zdradę kraju, pogwałcenie Konstytucji lub przestępstwa karne Prezydent
Rzeczypospolitej może być pociągnięty do odpowiedzialności tylko przez Sejm
uchwałą, powziętą większością 3/5 głosów, przy obecności co najmniej połowy
ustawowej liczby posłów. Sprawę rozpatruje i wyrok wydaje Trybunał Stanu według
postanowień osobnej ustawy. Z chwilą postawienia w stan oskarżenia przed
Trybunałem Stanu - Prezydent Rzeczypospolitej jest zawieszony w urzędowaniu.
Art.52. Prezydent Rzeczypospolitej otrzymuje uposażenie według przepisów osobnej
ustawy.
Art.53. Prezydent Rzeczypospolitej nie może piastować żadnego innego urzędu, ani
należeć do składu Sejmu lub Senatu.
Art.54. Przed objęciem urzędu Prezydent Rzeczypospolitej składa w Zgromadzeniu
Narodowym przysięgę następującej treści:
"Przysięgam Bogu Wszechmogącemu, w Trójcy Świętej Jedynemu, i ślubuję Tobie
Narodzie Polski, na urzędzie Prezydenta Rzeczypospolitej, który obejmuję: praw
Rzeczypospolitej, a przedewszystkiem Ustawy Konstytucyjnej święcie przestrzegać
i bronić; dobru powszechnemu Narodu ze wszystkich sił wiernie służyć; wszelkie
zło i niebezpieczeństwo od Państwa czujnie odwracać; godności imienia polskiego
strzec niezachwianie; sprawiedliwość względem wszystkich bez różnicy obywateli
za pierwszą sobie mieć cnotę; obowiązkom urzędu i służby poświęcić się
niepodzielnie. Tak mi dopomóż Bóg i Święta Syna Jego Męka. Amen".
Art.55. Ministrowie tworzą Radę Ministrów pod przewodnictwem Prezesa.
Art.56. Rada Ministrów ponosi solidarną odpowiedzialność konstytucyjną i
parlamentarną za ogólny kierunek działalności Rządu.
Pozatem ponoszą ją ministrowie oddzielnie, każdy w swoim zakresie, za
działalność w urzędzie, a to zarówno za zgodność tej działalności z Konstytucją
i innemi ustawami Państwa, za działanie podległych im organów, jak i za kierunek
swej polityki.
Art.57. W tymże samym zakresie obowiązuje ministrów solidarna i indywidualna
odpowiedzialność za akty rządowe Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art.58. Do odpowiedzialności parlamentarnej pociąga ministrów Sejm zwyczajną
większością. Rada Ministrów i każdy minister z osobna ustępują na żądanie Sejmu.

Art.59. Konstytucyjną odpowiedzialność ministrów i sposób jej urzeczywistnienia
określi osobna ustawa.
Uchwała, stawiająca ministra w stan oskarżenia, musi być powzięta w obecności
conajmniej połowy ustawowej liczby posłów większością 3/5 oddanych głosów.
Rozpoznanie spraw i wydanie wyroku należy do Trybunału Stanu. Minister nie może
uchylić się od odpowiedzialności konstytucyjnej przez zrzeczenie się urzędu. Z
chwilą postawienia w stan oskarżenia minister jest zawieszony w urzędowaniu.
Art.60. Ministrowie i delegowani przez nich urzędnicy mają prawo brać udział w
posiedzeniach sejmowych i przemawiać poza koleją mówców zapisanych do głosu; w
głosowaniach mogą brać udział, o ile są posłami.
Art.61. Ministrowie nie mogą piastować żadnego innego urzędu, ani uczestniczyć w
zarządzie i władzach kontrolujących towarzystw i instytucji, na zysk
obliczonych.
Art.62. Jeżeli urząd ministra sprawuje tymczasowy kierownik ministerstwa,
odnoszą się do niego wszelkie przepisy o urzędzie ministra.
Prezes Rady Ministrów w razie potrzeby porucza swoje zastępstwo jednemu z
ministrów.
Art.63. Liczbę, zakres działania, wzajemny stosunek ministrów, jak również
kompetencje Rady Ministrów określi osobna ustawa.
Art.64. Trybunał Stanu składa się z Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, jako
przewodniczącego, oraz dwunastu członków, których wybierają z poza swego grona:
ośmiu Sejm i czterech Senat.
Członkami Trybunału Stanu mogą być wybrane osoby, nie piastujące żadnego urzędu
państwowego i używające pełni praw obywatelskich.
Wyboru członków Trybunału Stanu dokonywają Sejm i Senat natychmiast po
ukonstytuowaniu się, na cały okres kadencji sejmowej.
Art.65. Dla celów administracyjnych Państwo Polskie podzielone będzie w drodze
ustawodawczej na województwa, powiaty i gminy miejskie i wiejskie, które będą
równocześnie jednostkami samorządu terytorialnego.
Jednostki samorządowe mogą się łączyć w związki dla przeprowadzenia zadań,
wchodzących w zakres samorządu.
Związki takie mogą otrzymywać charakter publiczno-prawny tylko na podstawie
osobnej ustawy.
Art.66. W organizacji administracji państwowej przeprowadzona będzie zasada
dekoncentracji. Organy administracji państwowej w poszczególnych jednostkach
terytorialnych mają być przytem zespolone w jednym urzędzie pod jednym
zwierzchnikiem. Zarazem uwzględniona będzie zasada udziału obywateli, powołanych
drogą wyborów, w wykonaniu zadań tych urzędów w granicach, określonych ustawami.

Art.67. Prawo stanowienia w sprawach należących do zakresu działania samorządu,
przysługuje radom obieralnym. Czynności wykonawcze samorządu wojewódzkiego i
powiatowego należą do organów, utworzonych na zasadzie zespolenia kolegjów,
obieranych przez ciała reprezentacyjne, z przedstawicielami państwowych władz
administracyjnych i pod ich przewodnictwem.
Art.68. Obok samorządu terytorialnego osobna ustawa powoła samorząd gospodarczy
dla poszczególnych dziedzin życia gospodarczego, a mianowicie: Izby rolnicze,
handlowe, przemysłowe, rzemieślnicze, pracy najemnej i inne, połączone w
Naczelną Izbę Gospodarczą Rzeczypospolitej, których współpracę z władzami
państwowemi w kierowaniu życiem gospodarczem i w zakresie zamierzeń
ustawodawczych określą ustawy.
Art.69. Źródła dochodowe Państwa i samorządu będą ustawami ściśle rozgraniczone.

Art.70. Państwo będzie sprawowało nadzór nad działalnością samorządu przez
wydziały samorządu wyższego stopnia; nadzór ten mogą jednak ustawy przekazać
częściowo sądownictwu administracyjnemu.
Wypadki, w których uchwały organów samorządu wymagać będą wyjątkowo
zatwierdzenia przez organy samorządu wyższego stopnia lub przez ministerstwa,
będą określone ustawami.
Art.71. Odwołanie się od orzeczeń organów zarówno rządowych, jak i samorządowych
dopuszczone będzie tylko do jednej wyższej instancji, o ile ustawy nie
przewidują w tym względzie wyjątków.
Art.72. Ustawy przeprowadzą zasadę, iż od karnych orzeczeń władz
administracyjnych, zapadłych w drugiej instancji, będzie przysługiwało stronom
prawo odwołania się do właściwego sądu.
Art.73. Do orzekania o legalności aktów administracyjnych w zakresie
administracji tak rządowej jak i samorządowej powoła osobna ustawa sądownictwo
administracyjne, oparte w swej organizacji na współdziałaniu czynnika
obywatelskiego i sędziowskiego z Najwyższym Trybunałem Administracyjnym na
czele.
Rozdział IV. Sądownictwo
Art.74. Sądy wymierzają sprawiedliwość w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art.75. Organizacja, zakres i sposób działania wszelkich sądów będą określone w
drodze ustawodawczej.
Art.76. Sędziów mianuje Prezydent Rzeczypospolitej, o ile ustawa nie zawiera
innego postanowienia, jednakże sędziowie pokoju z reguły wybierani są przez
ludność.
Urząd sędziowski może objąć tylko osoba, odpowiadająca warunkom przez prawo
wymaganym.
Art.77. Sędziowie są w sprawowaniu swego urzędu sędziowskiego niezawiśli i
podlegają tylko ustawom.
Orzeczenia sądowe nie mogą być zmienione ani przez władzę ustawodawczą, ani
przez władzę wykonawczą.
Art.78. Sędzia może być złożony z urzędu, zawieszony w urzędowaniu, przeniesiony
na inne miejsce urzędowania lub w stan spoczynku wbrew swojej woli jedynie mocą
orzeczenia sądowego i tylko w wypadkach w ustawie przewidzianych.
Przepis ten nie dotyczy wypadku, gdy przeniesienie sędziego na inne miejsce lub
w stan spoczynku jest wywołane zmianą w organizacji sądów, postanowioną w drodze
ustawy.
Art.79. Sędziowie nie mogą być pociągani do odpowiedzialności karnej ani
pozbawieni wolności bez uprzedniej zgody wskazanego przez ustawę sądu, o ile nie
są schwytani na gorącym uczynku, lecz i w tym wypadku może sąd zażądać
niezwłocznie uwolnienia aresztowanego.
Art.80. Odrębne stanowisko sędziów, ich prawa i obowiązki oraz uposażenie
określi osobna ustawa.
Art.81. Sądy nie mają prawa badania ważności ustaw, należycie ogłoszonych.
Art.82. Rozprawy przed sądem orzekającym, zarówno w sprawach cywilnych, jak
karnych, są jawne, o ile ustawy w tym względzie nie przewidują wyjątku.
Art.83. Do orzekania o zbrodniach, zagrożonych cięższemi karami, i o
przestępstwach politycznych będą powołane sądy przysięgłych. Czyny, podlegające
sądom przysięgłych, organizację tych sądów i tok postępowania - określą
szczegółowe ustawy.
Art.84. Ustanawia się Sąd Najwyższy do spraw sądowych cywilnych i karnych.
Art.85. Organizację sądów wojskowych, ich właściwość, tok postępowania oraz
prawa i obowiązki członków tych sądów określą osobne ustawy.
Art.86. Do rozstrzygania sporów o właściwość między władzami administracyjnemi a
sądami będzie powołany na mocy ustawy osobny Trybunał Kompetencyjny.
Rozdział V. Powszechne obowiązki i prawa obywatelskie
Art.87. Obywatel polski nie może być równocześnie obywatelem innego państwa.
Art.88. Obywatelstwo polskie nabywa się:
a) przez urodzenie z rodziców, mających obywatelstwo polskie,
b) przez nadanie obywatelstwa ze strony powołanej władzy państwowej.
Inne postanowienia co do obywatelstwa polskiego, jego nabycia oraz utraty
określają osobne ustawy.
Art.89. Pierwszym obowiązkiem obywatela jest wierność dla Rzeczypospolitej
Polskiej.
Art.90. Każdy obywatel ma obowiązek szanowania i przestrzegania Konstytucji
Państwa i innych obowiązujących ustaw i rozporządzeń władz państwowych i
samorządowych.
Art.91. Wszyscy obywatele są obowiązani do służby wojskowej. Rodzaj i sposób,
porządek i czas trwania służby, zwolnienie od tego obowiązku oraz wszelkie
świadczenia na cele wojskowe będą określone w drodze ustawodawczej.
Art.92. Wszyscy obywatele mają obowiązek ponosić wszelkie ciężary i świadczenia
publiczne, ustanowione na podstawie ustaw.
Art.93. Wszyscy obywatele są obowiązani szanować władzę prawowitą i ułatwiać
spełnianie jej zadań oraz sumiennie pełnić obowiązki publiczne, do jakich powoła
ich naród lub właściwa władza.
Art.94. Obywatele mają obowiązek wychowania swoich dzieci na prawych obywateli
Ojczyzny i zapewnienia im conajmniej początkowego wykształcenia. Obowiązek ten
określi bliżej osobna ustawa.
Art.95. Rzeczpospolita Polska zapewnia na swoim obszarze zupełną ochronę życia,
wolności i mienia wszystkim bez różnicy pochodzenia, narodowości, języka, rasy
lub religii.
Cudzoziemcy używają pod warunkiem wzajemności równych praw z obywatelami Państwa
Polskiego, oraz mają równe z nimi obowiązki, o ile ustawy wyraźnie nie wymagają
obywatelstwa polskiego.
Art.96. Wszyscy obywatele są równi wobec prawa. Urzędy publiczne są w równej
mierze dla wszystkich dostępne na warunkach, prawem przepisanych.
Rzeczpospolita Polska nie uznaje przywilejów rodowych ani stanowych, jak również
żadnych herbów, tytułów rodowych i innych z wyjątkiem naukowych, urzędowych i
zawodowych. Obywatelowi Rzeczypospolitej nie wolno przyjmować bez zezwolenia
Prezydenta Rzeczypospolitej tytułów ani orderów cudzoziemskich.
Art.97. Ograniczenia wolności osobistej, zwłaszcza rewizja osobista i
aresztowanie, dopuszczalne są tylko w wypadkach, prawem przepisanych, i w
sposób, określony ustawami na podstawie polecenia władz sądowych.
O ile polecenie sądowe nie mogło być wydane natychmiast, powinno być doręczone
najpóźniej w ciągu 48 godzin z podaniem przyczyn rewizji lub aresztowania.
Aresztowani, którym w przeciągu 48 godzin nie podano na piśmie z podpisem władz
sądowych przyczyny aresztowania, odzyskują niezwłocznie wolność.
Ustawy określają środki przymusowe, przysługujące władzom administracyjnym dla
przeprowadzenia ich zarządzeń.
Art.98. Nikt nie może być pozbawiony sądu, któremu z prawa podlega. Sądy
wyjątkowe są dopuszczalne tylko w wypadkach, oznaczonych ustawami, wydanemi
przed popełnieniem czynu karygodnego. Ściganie obywatela i wymierzenie kary jest
dopuszczalne tylko na zasadzie obowiązującej ustawy. Kary, połączone z
udręczeniami fizycznymi są niedozwolone i nikt takim karom podlegać nie może.
Żadna ustawa nie może zamykać obywatelowi drogi sądowej dla dochodzenia krzywdy
i straty.
Art.99. Rzeczpospolita Polska uznaje wszelką własność, czy to osobistą
poszczególnych obywateli, czy to zbiorową związków obywateli, instytucji, ciał
samorządowych i wreszcie samego Państwa, jako jedną z najważniejszych podstaw
ustroju społecznego i porządku prawnego, oraz poręcza wszystkim mieszkańcom,
instytucjom i społecznościom ochronę ich mienia, a dopuszcza tylko w wypadkach,
ustawą przewidzianych, zniesienie lub ograniczenie własności, czy to sobistej,
czy to zbiorowej, ze względów wyższej użyteczności, za odszkodowaniem. Tylko
ustawa może postanowić, jakie dobra i w jakim zakresie, ze względu na pożytek
ogółu, mają stanowić wyłącznie własność Państwa, oraz o ile prawa obywateli i
ich prawnie uznanych związków do swobodnego użytkowania ziemi, wód, minerałów i
innych skarbów przyrody - mogą, ze względów publicznych, doznać ograniczenia.
Ziemia, jako jeden z najważniejszych czynników bytu Narodu i Państwa, nie może
być przedmiotem nieograniczonego obrotu. Ustawy określą przysługujące Państwu
prawo przymusowego wykupu ziemi, oraz regulowania obrotu ziemią, przy
uwzględnieniu zasady, że ustrój rolny Rzeczypospolitej Polskiej ma się opierać
na gospodarstwach rolnych, zdolnych do prawidłowej wytwórczości i stanowiących
osobistą własność.
Art.100. Mieszkanie obywatela jest nietykalne. Naruszenie tego prawa przez
wejście do mieszkania, rewizję domową i zajęcie papierów lub nieruchomości, poza
koniecznością wykonania zarządzeń administracyjnych, opartych na wyraźnem
upoważnieniu ustawowem, może nastąpić tylko na polecenie władz sądowych w sposób
i w wypadkach, ustawą przepisanych.
Art.101. Każdy obywatel ma wolność obrania sobie na obszarze Państwa miejsca
zamieszkania i pobytu, przesiedlania się i wychodźstwa, niemniej wolność wyboru
zajęcia i zarobkowania oraz przenoszenia swej własności. Ograniczenie tych praw
może wprowadzić tylko ustawa.
Art.102. Praca, jako główna podstawa bogactwa Rzeczypospolitej, pozostawać ma
pod szczególną ochroną Państwa.
Każdy obywatel ma prawo do opieki Państwa nad jego pracą, a w razie braku pracy,
choroby, nieszczęśliwego wypadku i niedołęstwa - do ubezpieczenia społecznego,
które ustali osobna ustawa.
Państwo ma obowiązek udostępnienia także opieki moralnej i pociechy religijnej
obywatelom, którymi się bezpośrednio opiekuje w zakładach publicznych, jak:
zakłady wychowawcze, koszary, szpitale, więzienia, przytułki.
Art.103. Dzieci bez dostatecznej opieki rodzicielskiej, zaniedbane pod względem
wychowawczym - mają prawo do opieki i pomocy Państwa w zakresie, oznaczonym
ustawą.
Odjęcie rodzicom władzy nad dzieckiem może nastąpić tylko w drodze orzeczenia
sądowego.
Osobne ustawy normują opiekę macierzyństwa.
Praca zarobkowa dzieci niżej lat 15, praca nocna kobiet i robotników
młodocianych w gałęziach przemysłu, szkodliwych dla ich zdrowia, jest zakazana.
Stałe zatrudnianie pracą zarobkową dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest
zakazane.
Art.104. Każdy obywatel ma prawo swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań,
o ile przez to nie narusza przepisów prawa.
Art.105. Poręcza się wolność prasy. Nie może być wprowadzona cenzura ani system
koncesyjny na wydawanie druków. Nie może być odjęty dziennikom i drukom krajowym
debit pocztowy, ani ograniczone ich rozpowszechnienie na obszarze
Rzeczypospolitej.
Ustawa osobna określi odpowiedzialność za nadużycie tej wolności.
Art.106. Tajemnica listów i innej korespondencji może być naruszona tylko w
wypadkach, prawem przewidzianych.
Art.107. Obywatele mają prawo wnosić pojedyńczo lub zbiorowo petycje do
wszelkich ciał reprezentacyjnych i władz publicznych, państwowych i
samorządowych.
Art.108. Obywatele mają prawo koalicji,zgromadzania się i zawiązywania
stowarzyszeń i związków.
Wykonanie tych praw określają ustawy.
Art.109. Każdy obywatel ma prawo zachowania swej narodowości i pielęgnowania
swojej mowy i właściwości narodowych.
Osobne ustawy państwowe zabezpieczą mniejszościom w Państwie Polskim pełny i
swobodny rozwój ich właściwości narodowościowych przy pomocy autonomicznych
związków mniejszości o charakterze publiczno-prawnym w obrębie związków
samorządu powszechnego.
Państwo będzie miało w stosunku do ich działalności prawo kontroli oraz
uzupełnienia w razie potrzeby ich środków finansowych.
Art.110. Obywatele polscy, należący do mniejszości narodowościowych,
wyznaniowych lub językowych, mają równe z innymi obywatelami prawo zakładania,
nadzoru i zawiadywania swoim własnym kosztem zakładów dobroczynnych, religijnych
i społecznych, szkół i innych zakładów wychowawczych, oraz używania w nich
swobodnie swej mowy i wykonywania przepisów swej religii.
Art.111. Wszystkim obywatelom poręcza się wolność sumienia i wyznania. Żaden
obywatel nie może być z powodu swego wyznania i przekonań religijnych
ograniczony w prawach, przysługujących innym obywatelom.
Wszyscy mieszkańcy Państwa Polskiego mają prawo wolnego wyznawania zarówno
publicznie jak i prywatnie swej wiary i wykonywania przepisów swej religii lub
obrządku, o ile to nie sprzeciwia się porządkowi publicznemu ani obyczajności
publicznej.
Art.112. Wolności wyznania nie wolno używać w sposób, przeciwny ustawom. Nikt
nie może uchylać się od spełnienia obowiązków publicznych z powodu swoich
wierzeń religijnych. Nikt nie może być zmuszony do udziału w czynnościach lub
obrzędach religijnych, o ile nie podlega władzy rodzicielskiej lub opiekuńczej.
Art.113. Każdy związek religijny uznany przez Państwo ma prawo urządzać zbiorowe
i publiczne nabożeństwa, może samodzielnie prowadzić swe sprawy wewnętrzne, może
posiadać i nabywać majątek ruchomy i nieruchomy, zarządzać nim i rozporządzać,
pozostaje w posiadaniu i używaniu swoich fundacji i funduszów, tudzież zakładów
dla celów wyznaniowych, naukowych i dobroczynnych. Żaden związek religijny
jednak nie może stawać w sprzeczności z ustawami państwa.
Art.114. Wyznanie rzymsko-katolickie, będące religją przeważającej większości
narodu, zajmuje w Państwie naczelne stanowisko wśród równouprawnionych wyznań.
Kościół Rzymsko-Katolicki rządzi się własnemi prawami. Stosunek Państwa do
Kościoła będzie określony na podstawie układu ze Stolicą Apostolską, który
podlega ratyfikacji przez Sejm.
Art.115. Kościoły mniejszości religijnych i inne prawnie uznane związki
religijne rządzą się same własnemi ustawami, których uznania Państwo nie odmówi,
o ile nie zawierają postanowień, sprzecznych z prawem.
Stosunek Państwa do tych Kościołów i wyznań będzie ustalany w drodze ustawowej
po porozumieniu się z ich prawnemi reprezentacjami.
Art.116. Uznanie nowego lub dotąd prawnie nieuznanego wyznania nie będzie
odmówione związkom religijnym, których urządzenia, nauka i ustrój nie są
przeciwne porządkowi publicznemu ani obyczajności publicznej.
Art.117. Badania naukowe i ogłaszanie ich wyników są wolne. Każdy obywatel ma
prawo nauczać, założyć szkołę lub zakład wychowawczy i kierować niemi, skoro
uczyni zadość warunkom, w ustawie przepisanym, w zakresie kwalifikacji
nauczycieli, bezpieczeństwa powierzonych mu dzieci i lojalnego stosunku do
Państwa.
Wszystkie szkoły i zakłady wychowawcze, zarówno publiczne jak i prywatne,
podlegają nadzorowi władz państwowych w zakresie, przez ustawy określonym.
Art.118. W zakresie szkoły powszechnej nauka jest obowiązkową dla wszystkich
obywateli Państwa. Czas, zakres i sposób pobierania tej nauki określi ustawa.
Art.119. Nauka w szkołach państwowych i samorządowych jest bezpłatna.
Państwo zapewni uczniom, wyjątkowo zdolnym a niezamożnym, stypendja na
utrzymanie w zakładach średnich i wyższych.
Art.120. W każdym zakładzie naukowym, którego program obejmuje kształcenie
młodzieży poniżej lat 18, utrzymywanym w całości lub w części przez Państwo lub
ciała samorządowe, jest nauka religji dla wszystkich uczniów obowiązkową.
Kierownictwo i nadzór nauki religji w szkołach należy do właściwego związku
religijnego, z zastrzeżeniem naczelnego prawa nadzoru dla państwowych władz
szkolnych.
Art.121. Każdy obywatel ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaką mu wyrządziły
organy władzy państwowej, cywilnej lub wojskowej, przez działalność urzędową,
niezgodną z prawem lub obowiązkami służby. Odpowiedzialnem za szkodę jest
Państwo solidarnie z winnemi organami; wniesienie skargi przeciw Państwu i
przeciw urzędnikom nie jest zależne od zezwolenia władzy publicznej. Tak samo
odpowiedzialne są gminy i inne ciała samorządowe oraz organy tychże.
Przeprowadzenie tej zasady określają osobne ustawy.
Art.122. Postanowienia o prawach obywatelskich stosują się także do osób,
należących do siły zbrojnej. Wyjątki od tej zasady określają osobne ustawy
wojskowe.
Art.123. Siła zbrojna może być użyta tylko na żądanie władzy cywilnej przy
ścisłem zachowaniu ustaw do uśmierzenia rozruchów lub do przymusowego wykonania
przypisów prawnych. Wyjątki od tej zasady dopuszczalne są tylko na mocy ustaw o
stanie wyjątkowym i wojennym.
Art.124. Czasowe zawieszenie praw obywatelskich: wolności osobistej (art. 97),
nietykalności mieszkania (art. 108) wolności prasy (art.105), tajemnicy
korespondencji (art. 106), prawa koalicji, zgromadzania się i zawiązywania
stowarzyszeń (art. 108), może nastąpić dla całego obszaru państwowego lub dla
miejscowości, w których okaże się konieczne ze względów bezpieczeństwa
publicznego.
Zawieszenie takie zarządzić może tylko Rada Ministrów za zezwoleniem Prezydenta
Rzeczypospolitej podczas wojny albo gdy grozi wybuch wojny, jakoteż w razie
rozruchów wewnętrznych lub rozległych knowań o charakterze zdrady stanu,
zagrażających Konstytucji Państwa albo bezpieczeństwu obywateli. Zarządzenie
takie Rady Ministrów w czasie trwania sesji sejmowej musi być natychmiast
przedstawione Sejmowi do zatwierdzenia. W razie wydania takiego zarządzenia,
mającego obowiązywać na obszarze, obejmującym więcej, niż jedno województwo, w
czasie przerwy w obradach sejmowych - Sejm zbiera się automatycznie w ciągu dni
8 od ogłoszenia owego zarządzenia celem powzięcia odpowiedniej decyzji.
Jeśli Sejm odmówi zatwierdzenia, stan wyjątkowy natychmiast traci moc
obowiązującą. Jeżeli Rada Ministrów zarządzi stan wyjątkowy po zakończeniu
okresu sejmowego lub po rozwiązaniu Sejmu, zarządzenie Rządu powinno być
przedstawione Sejmowi nowowybranemu, niezwłocznie na pierwszym posiedzeniu.
Zasady te określi bliżej ustawa o stanie wyjątkowym.
Zasady czasowego zawieszenia wyżej wymienionych praw obywatelskich w czasie
wojny na obszarze, objętym działaniami wojennymi, określi ustawa o stanie
wojennym.
Rozdział VI. Postanowienia ogólne
Art.125. Zmiana Konstytucji może być uchwalona tylko w obecności conajmniej
połowy ustawowej liczby posłów, względnie członków Senatu, większością 2/3
głosów.
Wniosek o zmianę Konstytucji winien być podpisany conajmniej przez 1/4 ustawowej
liczby posłów a zapowiedziany conajmniej na 15 dni.
Drugi z rzędu na zasadzie tej Konstytucji wybrany Sejm może dokonać rewizji
Ustawy Konstytucyjnej własną uchwała, powziętą większością 3/5 głosujących, przy
obecności conajmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Co lat 25 po uchwaleniu niniejszej Konstytucji, ma być Ustawa Konstytucyjna
poddana rewizji zwyczajną większością Sejmu i Senatu, połączonych w tym celu w
Zgromadzenie Narodów.
Rozdział VII. Postanowienia przejściowe
Art.126. Niniejsza Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ma moc obowiązującą z
dniem jej ogłoszenia, względnie - o ile urzeczywistnienie jej poszczególnych
postanowień zawisło od wydania odpowiednich ustaw - z dniem ich wejścia w życie.

Wszelkie istniejące obecnie przepisy i urządzenia prawne, niezgodne z
postanowieniami Konstytucji, będą najpóźniej do roku od jej uchwalenia
przedstawione ciału ustawodawczemu do uzgodnienia z nią w drodze prawodawczej.
Marszałek: Trąmpczyński
Prezydent Ministrów: Witos
Minister Spraw Wewnętrznych: Skulski
Minister Spraw Zagranicznych: E. Sapieha
Minister Spraw Wojskowych: Sosnkowski
Minister Skarbu: Steczkowski
Minister Sprawiedliwości: St. Nowodworski
Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego: M. Rataj
Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych: J. Raczyński
Minister Przemysłu i Handlu: S. Przanowski
Minister Kolei Żelaznych: Jasiński
Minister Poczt i Telegrafów: Stesłowicz
Minister Robót Publicznych: G. Narutowicz
Minister Pracy i Opieki Społecznej: J. Jankowski
Minister Zdrowia Publicznego: w z. Chodźko
Minister Aprowizacji: Grodziecki
Minister Sztuki i Kultury: w z. Jan Heurich
Minister b. Dzielnicy Pruskiej: W. Kucharski
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • qualintaka.pev.pl
  •