Blog literacki, portal erotyczny - seks i humor nie z tej ziemi
Filtry cyfrowe
Podczas, gdy wcześniej trzeba było pracować z lakierem, różnymi papierami fotograficznymi i printerami, teraz program graficzny wkracza do akcji jako cyfrowa ciemnia. Bez technicznych nakładów, można dodać do zdjęcia bajkową atmosferę lub podkreślić krawędzie i brzegi przy pomocy filtra wyostrzającego. Nie trzeba podkreślać, że programiści musieli poznać wszystkie zwyczaje fotografów. W wyniku tego stworzono niezliczoną liczbę filtrów. Do użytkownika należy wybór, który z nich zastosuje. Standardowe wyostrzanie, czy maskowanie rozmywające? Czy lepsze efekty da rozmywanie Gaussowskie, czy tzw. motion blur?
Mimo, że producenci często nadają filtrom własne nazwy, istnieje standardowy zestaw narzędzi. Jeśli znamy ich funkcje, nie powinniśmy mieć problemu z doborem odpowiedniego filtra do każdego zastosowania. Oprócz wielu narzędzi do tworzenia wystrzałowych efektów specjalnych, macie do dyspozycji duży wybór filtrów, które pozwolą dodać fotografii dynamizmu poprzez tzw. "motion blur", usunąć małe zniekształcenia obrazu lub uwydatnić fakturę zwierzęcego futra. Dokładniej opiszemy filtry rozmywające darmowego programu Gimp oraz wyostrzające z programu Photoshop. Jak już wspomnieliśmy struktur i efekty działania filtrów obu programów są podobne.
Tak jak w przypadku, gdy chcesz podkreślić scenę poprzez rozmycie tła, rzadko chcesz zastosować tego typu filtr do całego zdjęcia. Na przykład, nie będziesz chciał zmiękczyć całego portretu - błysk w oku powinien zostać nietknięty. Do zaznaczenia zakresu działania filtra, można wykorzystać maskę lub narzędzie, które automatycznie zaznaczy ostre obszary.
Wyostrzać duże obszary, czy tylko krawędzie?
Zdjęcie poruszone jest stracona dla świata fotografii. Jeśli jednak scena wyszła zbyt płasko, filtry wyostrzające mogą dodać końcowego szlifu. Poza tego rodzaju poprawkami, jedną z codziennych prac jest skalowanie zdjęć. W związku z usuwaniem lub sztucznym dodawaniem pikseli, które następuje w tym procesie, zdjęcie traci ostrość. Znów, prawie zawsze trzeba wtedy wrócić do cyfrowej ciemni.
Filter "Sharpen Edges" wyostrza tylko krawędzie, takie jak np. brwi, a obszary jednolite, takie jak skóra, pozostają nienaruszone. Filtr nie ma możliwości ustawienia natężenia działania.
Normalne wyostrzanie zwiększa kontrast pomiędzy pikselami. Oznacza to, że różnice pomiędzy sąsiadującymi pikselami są jeszcze zwiększane. Jednak, delikatne przebarwienia skóry mogą zamienić się z czerwono-pomarańczowe pryszcze.
Filtr "Unsharp Mask" jest często stosowany. Tworzy ciemniejsze i jaśniejsze linie po obu stronach krawędzi, wyraźnie ją podkreślając. W następnej części opiszemy jak profesjonalnie ustawiać natężenie działania filtra.
Narzędzie Sharpen jest do dokładnej obróbki zaznaczonego obszaru, takiego jak np. brwi.
Chociaż narzędzia mogą być stosowane z matematyczną precyzją, wyostrzanie jest bardzo subiektywnym procesem. Jednak w praktyce można określić pewne zasady.
7 złotych zasad wyostrzania
lNigdy nie edytuj fotografii w formacie JPEG. Zamiast tego zamień ją na format bezstratny, taki jak TIFF.
lRóżnorodność wyostrzania - jedynym kryterium jest własny gust. Zbyt duże wyostrzenie spowoduje zmiany kolorów i stworzy wyraźne jasne linie na krawędziach.
lCały wysiłek zostanie utracony, jeśli po obróbce skalujemy fotografię. Efekt także jest nieprzewidywalny, jeśli zastosujemy później inny filtr. Ogólnie mówiąc, wyostrzanie powinno być ostatnią czynnością, po zakończeniu całości prac edycyjnych.
lNie zawsze musisz edytować cały motyw. Złe efekty uzyskuje się w obszarach takich jak niebo lub cienie, ponieważ piksele w tych nieco "zakłóconych" obszarach są podkreślane jeszcze silniej. Należy je więc chronić poprzez maskowanie i wyłączenie z procesu wyostrzania.
lNa portretach, wyostrza się zazwyczaj tylko oczy lub ubranie, a miękkie barwy skóry są zachowywane.
lDobrze jest zajrzeć na paletę Channels. Często kanał niebieski ma najwięcej zakłóceń. Żeby ich nie zwiększać, należy odznaczyć kanał przed wyostrzaniem tak, żeby operacja ta dotyczyła tylko kanału czerwonego i zielonego.
lZawsze dobrze jest skopiować warstwę z oryginalnym zdjęciem i pracować na kopii. Kopia "przykrywa" oryginał, a intensywność efektu można zmieniać suwakiem "Opacity" na palecie warstw. Nowa warstwa może także być użyta jako maska. Można na niej kasować niektóre obszary, takie jak niebo, żeby blask oryginału pozostał niezmieniony.
Filtry rozmywające tworzą mieszaninę pikseli lub dodają czułości fotografii
Filtry wyostrzające, opisane powyżej, często zmieniają całe zdjęcie. Rzadko będziemy chcieli, żeby cała fotografia została rozmyta. Efekty przedstawione poniżej wykorzystane są wyłącznie jako ilustracja. Powinny być wykorzystane wraz z odpowiednim maskowaniem, tak jak przedstawiono na końcu rozdziału.
Filtr "Motion Blur" pozwala na symulowanie fotograficznej sztuczki, która w innym wypadku wymagałaby dużej pracy. Bardzo efektowną sztuczką manualną jest ustawienie małej szybkości migawki i przybliżanie obiektu lub poruszanie aparatem za ruchem obiektu. Tworzy to spektakularne efekty, ale jest bardzo trudne do wykonania.
Dla odmiany, standardowy filtr rozmywający - "Gaussian Blur" - jest delikatniejszy w działaniu, o ile nie przesadzimy z ustawieniami.
Dzięki filtrowi Selective Blur filter, bardzo łatwo wygładzimy twarz. W tym przypadku należy połączyć piksele w promieniu 5 pikseli. Wartość 50 spisana w polu "Max. Delta" oznacza, że wartości dwóch pikseli muszą się bardzo różnić, żeby filtr je zmienił. W związku z tym brwi nie są rozmazywane.
Policzki kobiety na obrazku obok zostały pomalowane (zmiękczone) narzędziem soft z dostępnej palety narzędzi.
Masks help you edit your motifs with circumspection
Jeśli chcecie przypodobać się starszym modelom, usuńcie kilka zmarszczek. Jednak dorastające dzieci także docenią, jeśli uwiecznicie je w albumie rodzinnym bez nieefektownych przebarwień skóry. Filtr rozmywający pomaga w retuszu i jest bardziej efektywny niż wszelkie maski na twarz. Oczywiście zbyt widoczne byłoby zastosowanie filtra do całego zdjęcia. Przed jego działaniem należy chronić obszary takie, jak oczy, zęby, ubranie i włosy, żeby tylko skóra zostały odmłodzone. W ten sam sposób możemy wyostrzyć tygrysa na pierwszym planie i rozmyć kraty w tle.
Po pierwsze należy przykryć ubranie lub włosy warstwą ochronną, którą nazywamy maską. Można ją bardzo dokładnie określić przy pomocy lassa (Lasso Tool). W czterech krokach możesz odjąć kilka lat:
1. W programie Photoshop należy przełączyć tryb na Quick Mask poprzez kliknięcie na ciemne tło w prawym, dolnym rogu palety narzędzi. Różnice z normalnym trybem (Standard Mode) można zobaczyć malując kolorem czarnym na oczach. Zamiast czarnego, otrzymamy półprzezroczysty kolor różowy.
Do tego celu należy używać raczej pędzla niż ołówka. Jest to jedna z zalet techniki maskowania, ponieważ nie otrzymujemy nienaturalnie ostre krawędzie i po obróbce wyraźne przejście pomiędzy obszarem zmienionym i chronionym. Zaznaczaniem pędzlem powoduje zmiękczenie krawędzi i działanie filtra jest delikatniejsze.
2. Teraz możemy odłożyć pędzel. Oznaczanie każdego kosmyka włosów może być bardzo męczącą pracą, ale można delikatnie najechać na linię podbródka, żeby zachować granicę pomiędzy głową i szyją. Jeśli chcecie mieć bardziej miękkie przejścia, można zastosować filtr rozmywający do samej maski. Zachowuje się ona jak normalny obraz i możemy w ten sposób uzyskać bardziej miękkie krawędzie.
3. Wychodzimy z trybu Quick Mask poprzez kliknięcie na biały przycisk z kółkiem znajdujący się po lewej stronie, na dole palety narzędzi. Czerwona farba zamienia się w pole zaznaczenia ograniczone "maszerującymi mrówkami".
4. Gdy przetarliśmy drogę dla filtra "Gaussian Blur" z kolekcji filtrów. Oczywiście nie musicie ustawiać tak dużych wartości jak na tym przykładzie, bo przecież i tak można rozpoznać wiek osoby po siwych włosach. Jednak delikatne działanie filtra, może przywrócić młodzieńczy widok skóry z jej młodości.
Przedstawiamy porównanie wyretuszowanego portretu i oryginału - prosto z maszyny czasu.
Tancerka brzucha na górze strony została poruszona w programie "The Gimp". Tutaj także twarz była chroniona przez okrągła maskę. Jednak w tym przypadku, zamiast użycia trybu Quick Mask, nowy kanał został stworzony w palecie Channels, na której można pracować tak, jak w programie Photoshop. Okrągły gradient spowodował zmniejszanie działania filtra "Motion Blur" w kierunku twarzy.
Tworzenie własnych filtrów wyostrzających i rozmywających
Chociaż możliwość ta znajduje się w wielu profesjonalnych programach graficznych, tworzenie własnych filtrów rzadko jest stosowane. Jest to wielka szkoda, ponieważ rezultaty są często naprawdę efektowne. W kursie pod tytułem "Samodzielne tworzenie filtrów" można znaleźć dokładne instrukcje ich tworzenia w programie Adobe Photoshop i innych.
poprzednia
główna
następna